Підприємців до використання аутстаффінгу насамперед підштовхує вал перевірок з праці, необхідність мати фахівця з кадрового обліку, обмеження чисельності співробітників (для єдинників другої групи).
Підприємець завжди зосереджений на основних бізнес-процесах, а проблеми з персоналом найчастіше відволікають його.
Малий бізнес сьогодні, на жаль, більшою мірою схильний до нестабільності. Коливання ринку завжди позначаються на ньому насамперед. Тому використання персоналу з аутстаффінгу дає можливість розлучитися з ним у стислий термін.
Часто до послуг аутстафферів звертаються молоді команди – стартапери. Вони знають, як робити бізнес, як продавати свій продукт, але не знають, що робити з персоналом. Молоді підприємці формують навколо себе команду, яка стрімко зростає. Тоді і постає питання формалізації трудових відносин.
Наймання працівників оформляється шляхом укладання договору з компанією-аутстаффером, а фізично люди працюють у команді підприємця, виконуючи необхідні функції.
Аутстаффінг дає підприємцю інструмент для скорочення накладних витрат та можливість організувати взаємодію з персоналом у правовому полі.
Офіційним роботодавцем (на папері) є аутстаффінгова компанія, яка оформила працівників до штату за трудовим договором і тепер виконує всі функції роботодавця: веде кадровий облік співробітників, оформляє документи, вважає податки, виплачує заробітну плату, взаємодіє із держорганами.
Під час перевірок Держпраці підприємець надає договір на надання послуг з аутстаффером, а також завдання та список конкретних співробітників, яких направляє компанія замовнику до виконання певних робіт.
Що кажуть цифри?
Фінансова вигода від використання аутстаффінгу очевидна. Визначається вона шляхом зіставлення вартості послуги та вартості утримання спеціаліста з кадрового діловодству та бухгалтера. Так, середня вартість супроводу одного співробітника від 350 грн. до 550 грн. на місяць – залежно від специфіки проекту. У разі залучення до команди фахівця з кадрового обліку (середня зарплата складає близько 10 000 грн) та бухгалтера (мінімальна зарплата – 15 000 грн), накладні витрати підприємця значно збільшуються.
Якщо кількість персоналу менше 45 співробітників, утримання в штаті кадровика та бухгалтера для підприємця відчутно затратно.
Вважаю, що наведені цифри дають відповідь на запитання: навіщо аутстаффінг підприємцям?
Як це відбувається
Процес оформлення персоналу з аутстаффінгу включає кілька етапів.
Повна консультація. Співробітники спеціалізованої кадрової агенції ідеально розуміються на діяльності, пов'язаної з кадровим менеджментом. Тому порадять найбільш оптимальну схему партнерства.
Документальне забезпечення. Складається договір між аутстаффером та підприємцем, орієнтований на його вимоги та побажання. Підприємцю після ретельного вивчення залишається лише підписати. Рекомендую перевірити договір на предмет фіксації в ньому відповідальності за дії персоналу – вона має бути чітко прописана та деталізована.
Кадровий та бухгалтерський облік. Аутстаффер збирає необхідні довідки для персоналу, займається його оформленням, розрахунками із зарплати, сплатою податків тощо. Оренда персоналу за своїм зовнішнім виразом, в принципі, дуже схожа на трудові відносини. Залучені співробітники діють відповідно до внутрішнього трудового розпорядком замовника, мають робочі місця на території об'єкта підприємця, але щомісячну оплату праці одержують від компанії-аутстаффера. Виконання договору оренди персоналу підтверджується актами приймання-передачі виконаних робіт, а також актами надання персоналу.
Вигоди аутстаффінгу
По-перше, підприємець більше фокусується на бізнес-процесі, а не на обслуговування бізнесу. Його не турбують: оформлення працівників, своєчасність нарахування та виплати заробітної плати, сплата податків, здійснення соціальних виплат, надання відпусток – це робить компанія-аутстаффер.
По-друге, зменшуються витрати на зарплату та база оподаткування (у підприємців, які ведуть облік витрат, оскільки плата компанії-аутстафферу включається до їх складу).
По-третє, співробітники не відповідають перед підприємцем, оскільки їх відносини не регулюються трудовим законодавством. Вони відповідальні за свої дії перед компанією-аутстаффером, де оформлені. Таким чином, відповідальність за роботу співробітників визначається договором між підприємцем-замовником та компанією-аутстаффером, яка і несе всі ризики щодо працівників.
По-четверте, за допомогою аутстаффінгу мінімізуються ризики перевірок Держпраці та іншими державними органами з питань фактичних трудових відносин.
Отже, використання персоналу на умовах аутстаффінгу оптимізує витрати у підприємця та підвищує ефективність та прибутковість бізнесу.
Лариса Юрченко, директор групи компаній GP Group